lördag 9 juli 2011

Hillevis verdens besta

Flott barn kalas tipps.......






Vispa poröst:
2 dl socker
250 g smör
Blanda i:
3 dl mjöl
4 ts bakpulver
Ha i:
10 ss mjölken växlar du lite med mjöl blandningen



Ha det upp på 2 långpanna med bakplåtspapper(jag brukte ca 20*30cm av formen)
Marängen:
4 äggvitor som du piskar stivt
Ha i:
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 påse mandel spon som jag strör över för jag lägger på marängsen(i mellan lagen)(jag hadde hela mandler jag bara hacka lite)
Ha på marängsen på sockerkaks bottnen och grädda i ugnene i 20 minuter 175 grader

vaniljkräm:
Rör till det har blivit tjock på en varma platta:
4 ägguler
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1 ss vetemjöl

Låt svalna till rumstemp och sen upp i:
Rumstemperert smör 250 g och 4 ss vaniljsocker . Låt svalan och blanda försiktigt i 4 dl grädde som du har psikat upp.

Detta skall nu vara en fast röra .Ha på vaniljkrämen på en av delarna och lägg på den andra och ta resten uppå kaka....Garnera gerna med ferska bär eller riven sjokolade

Nam nam !!!!







Ennu en dag på jobben......Snart en vecka fri och den skal jag tillbringa i Stryn :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar