onsdag 1 december 2010

Julkalender och julbakning

Pepparkaksdegen som jag lagade förra året är jag trofast med. Super god och inte så himla mycket krydder i. Jag gillar dem bäst med neutral/lite smak av nejlikor och kanelen. Receptet hittar du här.

Magnus mitt fadderbarn fick sin första julkalender av mig i går kväll.
Jag vet ju inte riktigt hur man gör detta. Vi hemma hadde inte detta som tradisjon och har igenterligen aldrig sett hur andra gör. Magnus får i alle fall lite och då menar jag faktiskt lite godis nästan varje dag. Jag vet att han gillar cars/bilar så jag hitta polka grisstång med cars fodral till han. Anars skall mamma och pappa få slappa av på lördags morgonar och magnus får en film och kan kosa sig med i kalendern. Vanskelig detta alltså och man vill ju vara den bästa faddern hehe heh sant?


Här är den lilla rackaren :-)



Annett var på No3 och hämtat sig en pepparkas box i går och lagat nystekta pepparkakor till jag kom. Hon imponerade även med välldigt god brända mandlar....Jag måste faktiskt säga att jag gillar dessa mer än mina nu. Men kanske jag är lei mina efter lite för mycket i magen de sista veckorna?
Här kommer i alle fall hennes mandlar:

2 dl vatten
300 gr socker
400 g mandlar
2 ts eddik
1 ss margarin
koka vatten, socker, mandlar och eddik till en tjock sirup i tjock bottnad kastrull/gryta. Tillsett margarinet och hell allt ut på bakplåtspapper. Skilj mandlarna åt med en trä slev. Avkyl och rist dem sen på 200 grader tills de fått en flott gyllen brun färg. avkyl igen och ät...de är super goda alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar