söndag 20 juni 2010

Hemmalagad rabarber och jorgubbssaft och lite bilder från midsommarfesten i kafeen 19/6

Snabb, enkle och super god saft.
1 kg Rabarber,3 äpple och ca 15 jordgubbar
1.5 l vatten
4.5 dl strösocker
1 st cirton i skivor
1 kanelstång
1 ss vaniljsocker
Koka upp rabarberna, äpplena och jordgubbarna som du kuttet upp i små bitar med vattnet i ca 20 minuter(rör inte)
Sila och tillsett socker, vailjsocker och kanel och kok upp igen.
Häll i en spann och skiva ner citronen och låt svalna i kylen före servering.
Servera med isbitar, 3/4 vatten och en god kanelbulle :-)



Här ser ni koren som sjöng svenska sånger vid midsommarstången. Det var ett gott uppmöte här på Peder Balkes hus denna dagen och vill tacka alla som kom. Det är nu 2 året vi arangerar midsommar fest här och jag längtar alla redan till nästa år.

Alla på huset och några till gårdsdrivare hadde marknadsstång i lördags. Allt i från honung, äpplemust, kläder, intreør till blommer och mycket mycket mer.
Jag själv hadde ett stånd med saft, våffel och kaffe.
Vi hadde inte så tur med vädret, men vi slapp regn. Många som shoppa på våra marknads stånd som även var välldigt gpoda tillbud ocg salgs varer.




Jag fick även glädjen att ha rekord salg i kafeen denna dagen och vill tacka min personal för att de stod på och var så duktiga.



En av mina spannar som jag plockade till midsommarstången. Många diken som blev ripade för blommer.
På onsdag drar jag till swe och skall fira den RIKTIGA midsommaren hemma...Jag längtar så efter sillen och nubben :-)







1 kommentar:

  1. Hei!
    For en deilig og forfriskende saft dette ble! Jeg synes den ble litt sterk i seg selv, så jeg blander den ut ca halvt om halvt med boblende mineralvann, deilig! Takk for oppskrift. :-)

    SvaraRadera