torsdag 17 februari 2011

Granola/Musli på storgatan

3 Lunchen i dag. I dag har det gått undan på köket. Jag har exprementerat massor och i morgon kommer det havre kex och sen makroner ........massa fina resept att bjuda på.....FRAM MED MIXEN nu skall det bakas i heimen


Granola lagade jag så här.

Blanda i en bolle:
1 dl matolja eller solsikkerolja....i alle fall en neutral och inte olivenolja
100 g honung
100 g sirap ljus
2 tsk vaniljextrakt
120 g bruntsocker(sånt irich socker som är klibbigt)
Blanda sammen detta.

Vill du ha fersk kokosnöt i kan du laga 3 små hål i kokosnöten och få ut all saft och steka på 200 grader i 25 minuter och rör var 7 minut ca...där efter kan du dela den och riva eller hacka den.
eller juksar du och köper ferdig riven. Jag juksar inte :-)

Blanda.
370 g havregryn(kan bruka glutenfri)
2 tsk kanel malen
1 tsk salt

sen gör du:

200 gram mandlar som jag ristar och kör i en foodprosessor lätt
blanda det med kokosen
200 g tranbär

Blanda i havregryn mixen med oljeblandningen och blanda det gott. Ha på en plåt med bakplåtspapper och stek på 170 grader i 20 minuter.
Avkjyl och ha i tranbären, mandlarna och kokosen. Du kan bruka fantasin av vad du vill ha i. Jag fick lust på mango till i morgon.




Servera med yoghurt eller cultura och friska bär och frukter.
Jag hadde oxå lite sjokolade i hehehe


Lilla söta Magnus var och hälsa på mig en dag. Han koste sig med en färggran gulrotkaka som var pyntad med rosa täcke och stjärnor :-9

Perfekt till en gutt som Magnus.
Ha digget att sitta och äta vid de fina stubbarna mina.


1 kommentar:

  1. Den granolaen din var FANTASTISK god.. og med de friske fruktene!! YAM YAM :-)

    SvaraRadera