torsdag 25 februari 2010

Våffel oppskriften jag använder


Våffel är Något jag förknippar med Norge. I Sverige är det inte alls lika vanligt att ha våffel i kafeer. Men här på balke har vi Brunost, rømme, syltetøy och smör framme till våffelen. Något som saknas?

2 ägg
1 dl socker
2 dl skumma kultura
1 1/2 melk
1 dl vatten
350 g mjöl
1 ts bakpulver
1/2 ts natron
1 ts vaniljsocker
1/2 ts kardemumma
125 g smör

Pisk ägg och socker. Ha upp i kulturan och sen dem torra ingredienserna. Ta sen upp i melken och vattnet. Tillslut smelter du smöret och tar upp i. Visp smeten slät och stek nydeliga våffler.

Tänkte jag sammtidigt skulle skryta på mig strikke-konstverket mitt :-)
Detta har då tagit mig 2 år att göra........Jag har kommit lite mer än halvvägs med mitt baby teppe, så nu saknas bara babyn hehe.....Men det kommer bli så nydeligt när det är klart. jag skall hekkla sammen det med vit tråd. Fint va?


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar