lördag 24 juli 2010

Fiske tur vid stugan.....Fersk fisk på kvällen och hemmalagad fläder/hylleblomstsaft.

I går kväll var jag ute och fiska. detta är min första av 3 makrill denna dagen, alltså stor fångst :-)......

Fin fina fisken :-)

Här har vi kokt dem i:
Lagerblad
Hela svart pepparkorn
Eddik
Vatten
Detta hadde vi flatbröd, smör och potatis till .

I dag fick jag inget ting. Men jag fick massa Blommer som jag/vi kunde laga saft på.



Hylleblomstsaft:

ca 50 st fläderblomsklasar
1,5 kg socker
3 l vatten
3 st citroner
(60 gram citronsyra) Behövs inte om man inte vill ha det
Tillagning
1. Klipp bort de gröna stjälkarna(kan oxå slopas) och tvätta citronerna och skiva dem tunt.

2. Varva fläder, citron och socker i en stor hink.

3. Koka vatten och (tillsätt citronsyra och rör om), häll sedan vattnet i hinken med fläderblommerna.

4. Låt stå kallt i ca 4 dagar. Rör om då och då.

5. Sila och häll upp på väl rengjorda flaskor och njut med isbitar och ny bakade kanel bullar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar