tisdag 27 juli 2010

Hillevis Lökpaj ala fristelser


Pajskal 1
3 dl vetemjöl
1 dl sesamfrö
125 g smör
1 krm salt
eller
Pajskal 2
250g smör
250g mjöl
2 små ägg


Fyllning :
4 st gul lök
3 st vitlöksklyfta
2 msk smör
1 tsk salt
1 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
1 msk färsk timjan, finhackad
20 blad färskspenat
2 dl riven ost gärna med smak
2 st ägg
1-1,5 dl vispgrädde/flöte



1. Blanda mjöl, sesamfrö, smör och salt i en bunke och nyp ihop till en jämn deg. Tryck ut degen i botten och upp på kanterna av en pajform. Ställ den kallt minst 30 min. Om du väljer det andra reseptet blandar du bara ihop ingredienserna och ställer oxå kallt men gärna lite längre.
2. Skala lökarna. Strimla lök och finhacka vitlök.
3. Sätt ugnen på 200°. Hetta upp smör i en stekpanna och stek löken och spenaten på medelvärme tills den blir mjuk men inte får färg. Krydda med salt, socker, peppar och timjan. Ställ åt sidan.
4. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen 10 min. Ta ut det och fyll det med stekt lök blandat med riven ost.
5. Vispa samman ägg och grädde och häll över pajen. Grädda den mitt i ugnen ca 25 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar