måndag 11 oktober 2010

Shopping på Europas största varuhus och mammas goda födelsedags kaka

Har ni kanske sett tv-serien gekås. I detta området växte jag upp, så inte konstigt att jag tycker det är dyrt här i Norge hehe :-)

Här är det kaos varje dag. Och vi klagar på att det är för lite parkerings platser i Gjøvik. Här vet jag inte hur många fotbollsplanbaner det har till parkereing


Här köpte jag de fina ugnssäkra formarna som jag lagat paj och fiskgrateng i ....



Mammas goda kaka jag alltid fick på min födelsedag



Detta trenger det till ca 8 stora bitar:




Vispa poröst:
1 dl socker
125 g smör
Blanda i:
1,5 dl mjöl
2 ts bakpulver
ha i:
5 ss mjölken växlar du lite med mjöl blandningen
Ha det upp på en långpanna med bakplåtspapper(jag brukte ca 20*30cm av formen)
Marängen:
2 äggvitor som du piskar stivt
ha i:
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 påse mandel spon som jag strör över för jag lägger på marängsen(i mellan lagen)(jag hadde hela mandler jag bara hacka lite)
Ha på marängsen på sockerkaks bottnen och grädda i ugnene i 20 minuter 175 grader

Smörkräm:
Rör till det har blivit tjock på en varma platta:
4 ägguler
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1 ss vetemjöl
Låt svalna till rumstemp och sen upp i:
Rumstemperert smör 125 g och 2 ss vaniljsocker
Detta skall nu vara en fast röra . Om inte så sätt den kallt och rör i den vart 10 minute.
Del kakan i mitten och ha på smörkrämen. Lägg på den andra halvan.
Nu är den goda kakan färdig till att njuta :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar