söndag 31 oktober 2010

Svinefile med glaserade rödbetor och calvadosås

I dag var det gott med något annat än jule mat. I helgen hadde jag mina första jule bord och det var konstigt att känna surkål doften på köket igen.
Jag köpte mig.
Svinefile faktikst färdig marinerad
Mandel potatis
Glaserade rödbetor:
2 Rödbetor
1 ss honung
20 g smör
Sås:
50 gsmör
2 äpple
1 lök
3 cl calvados(cognac)
4 dl flöte
2 ss kycklingfond
1 ss torkad timjan
salt och peppar
Gör så här:
Stek svinefilen runt om, till de fått fin färg. Stek den max 1 gång på samma ställe. Sätt den in i ugnen på 180 grader i ca 25 minuter.
Koka potatisen.
Kutta upp lök och äpplena och stek i smöret sammen med timjan.
Ha upp i resten och koka upp och red av den så blir tjock.
Skiva rödbetorna och stek i smör och ringla över honung, till passe mjuka. Strö sist över lite salt.
Spis medans det är varmt! :-)


torsdag firar jag med jag att utvida mina öppnings tider. Jag kommer hålla öppet torsdag, fredag och lördag fram till 24.00.
Då kommer jag servera tapasKursiv som du får köpt till styck och hekto priser samt viner och öl.
Men den 4/11 firar jag med gratis tapas...en liten försmakning av vad jag kommer tillbjuda framöver.
Välkommna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar