onsdag 7 april 2010

Bär sufflè och mitt första möte med soroptimisterna på Gjøvik

I går var jag på mitt första möte med soroptimisterna. Soroptimist International er en verdensomspennende organisasjon for yrkeskvinner med motto å være en global stemme for kvinner.
•Bedre kvinnens stilling
•Holde høy etisk standard
•Fremme menneskerettigheter for alle
•Fremme likhet, utvikling og fred gjennom internasjonal forståelse og vennskap

Detta var en hyggelig kväll och vi besökte på Mustad näringspark. Vi lärde allt om Mustad och spiste sen en god kvällsmat i deras kafeteria.
Nästa möte handlar om konst och 4 medlemmar skall visa oss runt på kaufelldtsgården den 4 mai.
Sen är det min tur 1 juni....jag är så spent på den dagen de kommer till mitt kafe.
http://soroptimistnorway.no/
Jag tog på mig att sälga dessa brocherna i kafen för
Menneskehandelen-nei till trafficking

Menneskehandel är vår tids slavehandel

Men från det ena till det andra så lagade jag sufflè.

Purèen till sufflèn gör du så här:
100 gram frysta bär te.x blåbär el hallon
20 gram socker
3/4 dl vatten
Koka upp allt och red den tjock med maizena.

Om det är stora bitar i pureen kör den slät i en hurtigmixer. Om det fines frön i sila bort dem.


Låt svalna av och sen tar du:

125 gram av pureen
3 eggvitor
50 gram melis
Tillväga gångs sätt:
Pisk eggvitorna till ett hårt skumm.
Rör försiktigt in melisen och sen rör med en slickepott in pureen.
Ta de ugnssäkra formarna och smörja dem med smör och strö över socker oxå.
Ta upp skummet i formarna och stek i 190 grader i ca 10 minuter. De hever sig till ca dubbel storlek.
ENKELT OCH INTE SÅ MASTIGT ,men detta måste du äta med en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar