måndag 5 april 2010

Fylld paprika med bulgur ris och marinerade champinjoner. Och medans den står i ugnen blir det årets vårstädning. Men jag vill ju inte kasta något.

Vår städningen är ett evigt tema. Varför måste man kasta något? Och ta bort vintern?
Det var ju bara i går vi satt fullt på klädda topp till tå och i dag skall dörrarna stå på glent och våren är här....Jag är inte så negativ som det låter men när dörren stått öppen i 1 timme och det börjar bli lite små kyligt inne och jag försöker å blogga, så tog motet slut.
Drog på tippen och slängde 2 fotöljer. Sen få resten bli kvar i min ägen dom :-)
Våren är välkommen på Hunnsveien 33 oxå.


Lagom färdigt till en sulten vårstädare. Jag hadde planlagt inkjöpen lite dåligt i år, så detta blev faktiskt en lunch av det jag hadde hemma. Blir bra när butikerna öppnar igen. Allt blev med taget till hytten och där stannade det oxå. Så när jag kom hem blev det att tenka om på vad som kunde lagas från skafferiet.
Du behöver:

2 personer
2 paprikor
8 chaminjoner
basilika
persilja
purjolök eller vårlök
1 fedd hackad vitlök
3 dl kokt bulgurris
1 ss olja
salt
peppar
8 delade coctail tomater
50 g Mozarella skivor eller rivenost

Dela paprikan i två, del den längsmed så du skär toppen i två. Det blir lättare att paprikan ligger så fyllen stannar i paprikan.
Koka riset och ha sen i salt, peppar och 2 ss olja.
Skiva purjolöken, hacka persiljan, basilkan och vitlöken samt dela tomaterna i två. Blanda i det i den fortfarnade varma risen.

Fyll paprikan som du lagt i en ugnssäker form och strö över osten. Häll olja över soppen och lite av örterna, blanda väl. Häll dem på toppen av paprikan när det genstår ca 5 minuter.

Gratinera på 200 grader i 15 miuter.

Severa som en tapasrett eller med sallad och dressing.

1 kommentar:

  1. Det så kjempegodt ut, fylt paprika er en av mine favoritter! Takk for hyggelig kommentar på min blogg også :) Er det OK om jeg lenker til din blogg fra min?

    SvaraRadera