tisdag 13 april 2010

Chai latte på mitt vis...och limepaj



Mitt kafees Chai latte:


Fuller upp koppen med ca 0,3 dl varmt vatten och ha ner teen så den får trecka medans du skummar/värmer upp mjölken .


Te (grön eller svart(chai te))
Skumma upp mjölken ca 1,5 dl
2 sprut (ca 2 cl) chai sirup
(Jag som inte tål vanlig mjölk har soyamjölk och det funkar välldigt bra. )


Nu har solen skinet mycket på hunnsveien 33, brun har jag blitt och alat.
Nu skall jag på jobb, regnskapsbyrån sen baka kakor till veckans bravader.
Här kommer en nykomling i kakedisken.....Lime paj

Till detta passar det perfekt med en söt lite paj av färsk lime..........
300g digestivekex
100g flytande margarin
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

1 burk kondenserad mjölk
4 st äggulor
1 dl färskpressad lime(kan välja en anna smak om önskas som te.x till jul, ta då saffran i bottnen och apelsin i stället för lime)

Gör så här:
Kör kexen och det flytand/varma margarinet, vaniljsocker och kanel i foodprosessor så det är lätt att trycka ut i en form med avtagbara kanter och helst bakpapper i bottnen. Grädda i 200 grader i 5 minuter.

Låt svalna
Rör ihop(inte vispa) mjölken, äggulorna och limejuicen. Slå över smeten i den kalla kex formen och låt paien stå i minst 4 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar