tisdag 30 mars 2010

Vetekransen från Kapp.....

I dag hadde jag en catering på 30 portioner vetakrans. Jag gjorde 4 st och det var väll lite för mycket. Men då blev det mer till venner och känta. I dag är det sista arbets dagen, sen bär det av till fjells.
Mitt upp i hevningen satte jag i gång en horn deg oxå. I dag blev dem fyllda med marmelad. Mums, åt en presis nu som var fortfarande lite varm.





1 krans håller till ca 12 st stora bitar
Deg:
50 g gjær
100g smør
4 dl helmelk
1 dl sukker
1 ts kardemumma
12 dl vetemjöl
Lag som en vanlig deg.
Smelt smör och sen häll i mjölken och kardemumman. smuldra gjesten i en bolle. rör ner den finger varma vätskan. Ha upp i socker och vetmjöl och låt heva till dubbel storlek.
Fyllningen:
100 g smör(rumstemp)
4 ss socker
1 ss kanel
Pensling:
1 ägg
Glasyr:
Melis
Melk
Sett ovnen på 220 grader.
Kevla ut den hevda degen på bakbordet och kevla ut till en rektangel. ca 20*40cm
Smör smöret på degen och strö över socker och kanel.
Rulla degen och lägg "öppningen" neråt och lägg den på bakpapper.
Vila i ca 10 minuter och sen klipp kransen som jag gjort på bildena.
Hev ca 20 minuter till. Husk på att det är i ett rum som är varmt och inget kallt drag i från vinu elle dörr.
Pensla den och in i ugnen i ca 10-20 minuter, det beror på ovnen.
Följ nöe med för blir lett brend(se min bortesta krans....LITE mörk hehe).
Ha på rist efter kallna lite
lag glasyren....
SPIS DEN UPP I DAG :-)
Den klarar sig faktiskt 3 dagar om man har plastat den gott.



1 kommentar:

  1. Åhh, disse ser skikkelig gode ut, kanskje jeg skal ta meg en tur til kapp! Bor jo ikke så langt unna!! hehe... ha en fiin påske:)

    SvaraRadera